2015. dec. 10.

"De akkor most mit ehetsz?"

Tekintve, hogy két héten belül már otthon leszek, itt az ideje, hogy belekezdjek a "mit is eszek" témába. Csak hogy felkészítsek mindenkit. Nehogy az legyen, hogy ott állok a küszöbötökön és akkor kapotok észbe (és mellette pánikrohamot), hogy "Te jó ég, már tejterméket se eszel. Hogy foglak most élelmezni?". 

Gyorsan meggogliztam, mennyi ehető növényfaj van a világon. Különbözö eredményeket találtam, a szám néhány tíz- és százezer között változik. Egy FAO dokumentumban 250-300 ezer van megemlítve, amiből kb. 200-300-at esznek az emberek. Azt hiszem, nem lesz gond ezekből legalább néhányat találni még télen, Magyarországon se. Otthon is vannak boltok, ahol például banánt árulnak...

Már most szólok, hogy a " Te jó ég, se tejtermék, se tojás... Akkor már csak salátát ehetsz?" megjegyzésektől lassan eldurran az agyam.
1, Van mit ennem, több száz és ezer ehető növény közül választhatok, lásd az előző bekezdést.
2, Ha az étrendedben a hús, tejtermék és tojás elhagyása után csak néhány salátalevél marad, akkor a te étkezéseddel van baj, nem az enyémmel.
3, Az agyamra megy a salátás kérdés, ezért ha nem akarod, hogy szemforgatva letorkoljalak, miközben egy szuszra felsorolok egy csomó gyümölcsöt és zöldséget, inkább hanyagold. Ha mégis nyaggatsz, utána a "De honnan jutsz elég fehérjéhez?" kérdést idegesítő hangon mimikálva megkérdezlek: "Amúgy te honnan jutsz rostokhoz és vitaminokhoz? Mert biztos nem húsból és tejből." Szóval a végére pont úgy felidegesítenélek, mint te engem.

Reggel és délelőtt gyümölcsöt szoktam enni, ebédre vagy maradékot előző napról vagy vegyes salátát, este általában főzők. A tészták nagy része tojásmentes, krumplit, édesburgonyát és rizset továbbra is eszek. Ezek mellett pedig ott van a kuszkusz, kukoricadara, hajdina, köles vagy a quinoa. Ezekhez bármilyen zöldség bármilyen formában főzhető/süthető/elkészíthető, szószokkal vagy anélkül. A legtöbbhöz nem kell tej vagy tejföl, ha mégis, a curryhez például jó a kókusztej. Néhanapján kipróbálok valami újat, mint a szója tejföl vagy a gabona tejszín. Az utóbbi nem rossz, de nem létszükséglet. Egész egyszerüen inkább tejszín mentes ételt főzök. 

Itt egy lista a dolgokról, amikkel a húst, tejtermékeket és a tojást ki lehet váltani, ha mégis olyan ételt főzne az ember.

Hús: tofu, seitan, falafel, vegán virslik és fasírtok

Tej: különbözö gabonatejek, mandula-, mogyoró-, kókusz-, szójatej. Ezeket otthon is el lehet készíteni, egyéb magvakból is, ha nem boltban akarja megvenni az ember a drágább készterméket. A neten találni elég blogot, ahol pontosan leírják és bemutatják, mit is kell csinálni.

Tejszín és tejföl: szintén gabona-, mandula, kókusz- és szójatermékek. (A kókusztejszín eszméletlen finom.)

Vaj: olaj, margarin

Tojás: rántotta tofuból; sütéshez szintén tofu, vagy banán, almapüré, mogyoróvaj, növényi olaj, növény alapú joghurt, vegán tojást helyettesítő termékek, őrölt chia magok vízzel keverve, vagy egyszerüen csak víz

Instagramra már töltöttem fel néhány fotót elkészült vacsorákról és sütikröl, egyik se csak salátalevelekből áll. Egyébként pedig szívesen főzök bárkinél, ha mégis nehézséget okoz a vegán ételek elkészítése. (Nem hittem volna, hogy valaha ilyen kijelentést teszek, de tényleg egyre jobban élvezem a főzést.) Amúgy pedig tessék példát venni anyuról, aki nemcsak hogy nem borult ki a legújabb fejleménytől, hanem kifejezetten várja, hogy küldjem neki a vegán recepteket.

Nincsenek megjegyzések: